Съвети за акумулатора
Как да подготвите акумулатора за активния сезон
Когато през пролетта настъпи момента да приведете в действие спрените
от движение превозни средства, за да се отдадете на пътувания и
развлечения, вие обикновено се заемате с най-обичайните неща които ви
идват на ум: гуми, трансмисионни ремъци, маркучи и течности.
Задължително проверявате състоянието на гумите, нивото на течностите
(охладителни и др.) и горивото, а също и дали акумулаторът е зареден.
Проверката на акумулатора обикновено се извършва по най-традиционния
начин: завъртате стартера. Ако двигателят запали, може да се каже, че
сте готови за предстоящия сезон; във всички останали случаи обаче ви
чакат неприятности. Защото, ако не сте съхранили правилно акумулатора си
през „мъртвия” сезон вероятно няма да може да се възползвате от пълния
му капацитет през активния. И така, за да сте сигурни, че той наистина
ще даде най-доброто от себе си, ви препоръчваме да извършите няколко
сравнително прости проверки. Внимание: преди да пристъпите към действие
се уверете, че не сте в близост до открит огън, запалителни материали и
задължително не пушете ! Носете защитно облекло, ръкавици и очила.
При стандартния тип акумулатори (тези с течен електролит) е най-добре
да започнете с визуален преглед за откриване на евентуални видими
повреди. А те включват: замърсени или корозирали полюси и крайни кабели,
понижени нива на електролита, материални повреди, като счупени или
липсващи капачки и замърсявания или влага по акумулатора. Ако
установите, че се налага някаква поправка, най-добре е да свалите
акумулатора от превозното средство. После вижте дали електролитните нива
са в норма. Използвайте дестилирана вода, за да напълните всяка клетка,
от чертата на минимума, отбелязана на акумулаторната кутия, до тази на
максимума или малко под нея. Никога не препълвайте акумулатора, защото
ще се появи теч. Ако се окаже, че електролитните нива са паднали под
минимума, има голяма вероятност вътрешните оловни плочи да са трайно
увредени. След като приключите с нивата, вижте дали са наред капачките и
дали по акумулатора няма замърсявания или корозия. В случай, че се
налага почистване използвайте воден разтвор от сода за хляб, за да
неутрализирате електролита, който може да е попаднал върху акумулатора.
Със стара четка за зъби или за боядисване, грижливо изтрийте целия
акумулатор и накрайниците, след което изплакнете с чиста вода. Подсушете
с мека кърпа или хартиена салфетка и пак прегледайте, за да се уверите,
че накрайниците са чисти и без корозия. Ако корозията по тях е била
значителна, може да се наложи да използвате телена четка за почистване
или дори да ги изжулите с парче шкурка.
Сега вашият акумулатор е чист и е време да проверите нивото му на
зареденост. Когато ползвате волтметър, волтажът на накрайниците трябва
да показва поне 12.6 волта. Ако е по-нисък или сте допълвали електролит,
се налага презареждане. Зареждайте акумулатора на открито и проветриво
място, далеч от деца и домашни любимци. Разнообразието от зарядни
устройства е огромно, но ви препоръчваме да ползвате тип зарядно
устройство с възможност за автоматичен режим. Не използвайте много мощно
или бързо зарядно, освен ако не сте добре запознат с начина му на
действие.; в противен случай рискувате да увредите трайно акумулатора
си.
Когато си служите с акумулатор от капсулован, необслужваем тип, не се
налага да проверявате нивата на електролита, след като акумулаторът е
фабрично запечатан и не трябва никога да се отваря. Почистването и
зареждането обаче се извършва както при стандартния тип акумулатори.
Единствената разлика, върху която насочваме вниманието си, е волтажа,
измерен на полюсите на капсулования MF акумулатор. При пълно зареждане,
той трябва да е около 12.8 волта.
Дори и да сте изпълнили всички горепосочени препоръки, е възможно да
се окаже, че имате нужда от допълнителна помощ за своя акумулатор.
Защото и да показва необходимия волтаж, той пак може да не е в оптимално
добро състояние. Ако е бил засегнат от корозия или по него са се
отложили сулфати, акумулаторът сигурно страда от сериозен недостиг на
мощност. При това положение или връщате акумулатора в превозното
средство и го пробвате по традиционния начин, като се опитате да
запалите двигателя, или го носите на сервиз за специализирано определяне
на капацитета или на мощността му. Повечето акумулаторни техници ще
извършат един сравнително прост електронен или електронно-съпротивителен
тест и ще ви кажат какво е точното състояние на акумулатора. Което ще
ви помогне да прецените колко продължително действие можете да очаквате
от него. И спрямо тази информация да решите дали да го замените с нов
или да го ползвате, докато издържи.
За да осигурите максимално дълъг живот и оптимално действие на своя
акумулатор, ние ви препоръчваме да си служите с автоматични зарядни
устройства CTEK MULTI XS 3600, CTEK MULTI XS7000, ANG12/50, Bosch C7,
UniCharger и други. Тези видове зарядни устройства предлагат технология
за защита от грешки, за правилно зареждане на акумулатора и са
проектирани и изработени така, че да превключват на затворен режим, щом
се достигне нужното ниво на зареждане и да го поддържат. Това им
отличително свойство ви позволява да държите акумулатора на зареждане
почти неограничено време, без да опасявате, че той ще се претовари или
ще го изпразните. Повечето зарядни са снабдени с напречни рингови
приспособления за лесно свързване, които могат постоянно да стоят на
вашия акумулатор, дори когато е монтиран в превозното средство. Това ви
дава възможност незабавно да включвате или изключване зарядното
устройство, без да търсите директен достъп до накрайниците. И ви
спестява доста време, особено ако акумулаторът се намира на по-неудобно
място.
Не забравяйте обаче едно: и при най-добрите грижи и поддръжка акумулаторите все пак се износват. Ето защо е препоръчително те, както и
останалите части на превозното средство, да бъдат подменяни
своевременно, преди да са излезли от строя в най-неподходящия момент.
Така, за да сте спокойни, просто сменяйте акумулатора си през няколко
години.
Съхранение извън активния сезон
При възможност свалете акумулатора от превозното средство. Почистете
него и полюсите с разтвор от сода за хляб и вода, ако имате опасения, че
е изтекъл електролит. Внимавайте само да не попадне нещо вътре в
акумулатора. Със същия разтвор можете да третирате и леглото му в
превозното средство за неутрализиране на евентуално попаднал електролит.
Изплакнете с чиста вода и подсушете грижливо.
След почистването на акумулатора, го разгледайте обстойно за каквито и
да е белези от повреди или необичайни износвания, настъпили при режима
му на работа. Ако нещо в състоянието му ви безпокои, потърсете съвет от
техник или акумулаторен специалист.
При стандартните акумулатори, където сте сигурни, че след отваряне
няма опасност от повреда, проверете нивата на електролита. Той трябва да
започва от линията на минимума, обозначена отстрани на акумулатора и да
достига до линията на максимума или малко под нея. Общо взето
електролитът трябва да покрива с около 15мм. клетките. Извършете
проверката при напълно хоризонтално положение на акумулатора. Ако се
налага покачване на нивото, добавете дестилирана вода, без да
препълвате. След като приключите с тази дейност, заредете акумулатора,
спазвайки инструкциите за поддръжката му.
При капсулованите акумулатори , наричани още оловно-киселинни
акумулатори с регулиращ вентил, които се отнасят към типа акумулатори
„Без поддръжка” не се налага вие да проверявате електролитните нива.
Веднъж влезли в употреба, капсулованите акумулатори не бива да се
отварят по никакъв повод, защото ще бъдат непоправимо повредени. Що се
отнася до традиционните акумулатори, след като сте ги почистили и
прегледали, може да пристъпите към зареждане, спазвайки инструкциите за
поддръжка.
Правилно зареденият акумулатор съхранявайте на прохладно и сухо място,
далеч от деца и домашни любимци. Или пък го върнете обратно в
превозното средство. И в двата случая обаче си осигурете свободен достъп
до него, за да проверявате периодично нивото му на зареждане(веднъж
месечно), или пък го свържете със зарядно устройство, което да го
поддържа.
Запазването на вашия акумулатор зареден през продължителните периоди
на „бездействие” е крайно необходимо, за да му се осигури максимално
дълъг срок на работа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар